Concepte de bază ale Tehnologiei Informaţiei (IT)




Dispozitive periferice de intrare



computer

Mouse-ul este cel mai raspândit dispozitiv de indicare şi s-a impus odată cu apariţia interfeţelor grafice. Mouse-ul este un dispozitiv pentru care ecranul calculatorului devine o masă virtuală de lucru. Pe această masă virtuală, poziţia mouse-ului este marcată printr-un semn grafic, numit cursor de mouse. Acest cursor este diferit de cursorul care arată poziţia în care va fi scris un caracter pe ecran, de la tastatură. Mouse-ul are mai multe butoane (două sau trei butoane) şi se poate deplasa pe masa reală (pad). Cu ajutorul mouse-ului se pot executa patru operaţii:

  • operaţia de indicare (point) – prin care cursorul de mouse este deplasat pe ecran pentru a indica un anumit obiect;
  • operaţia de clic (click) – prin care se acţionează scurt un buton al mouse-ului;
  • operaţia clic dublu (double click) – prin care se acţionează scurt, de două ori succesiv, un buton al mouse-ului;
  • operaţia de glisare sau tragare (dragging) – prin care se deplasează mouse-ul pe pad, având un buton acţionat.

mouse mouse2
Înapoi

Tastaura este un dispozitiv de intrare care face parte obligatoriu din configuraţia minimă a unui calculator. Prin intermediul ei utilizatorul poate să transmită comenzi şi să introducă date. Tastele de pe tastatură sunt împărţite în 4 blocuri de taste :

  • Tastatura alfanumarică este folosită pentru introducerea datelor şi comenzilor, şi este formată din tastele care conţin cifrele, literele, caracterele speciale şi tastele Enter, Tab, Esc, PrintScreen şi Pause/Break.
  • Tastatura de editare este folosită pentru deplasarea cursorului şi corectarea textelor, şi este formată din tastele cu săgeţi şi tastele PageUp, PageDown, Home, End, Insert, Delete şi BackSpace.
  • Tastatura numerică este folosită pentru introducerea datelor numerice, şi este formată din tastele pentru cifre, pentru operaţii aritmetice şi tasta punct.
  • Grupul tastelor funcţionale este format din tastele notate cu F1, F2 … F12.

Pe lângă cele 4 blocuri de taste, mai există şi tastele reci (Ctrl, Shift şi Alt), care împreună cu tastele calde (cele din tastatura alfanumerică) generează combinaţii care pot fi înţelese de calculator; şi tastele comutator (Caps Lock, Num Lock şi Scroll Lock).

La ora actuală există mai multe tipuri de tastaturi, dar cele mai importante sunt: tastatura anglo-saxonă (QWERTY) şi tastatura franceză (AZERTY).

tastatura
Înapoi

Trackball-ul este format dintr-o bilă dispusă între două role plasate perpendicular, care translatează mişcarea bilei în mişcări pe orizontală şi pe verticală, pe ecran. Spre deosebire de mouse, unde carcasa dispozitivului se deplasează pe o suprafaţă, în cazul trackball-ului carcasa este fixă, iar bila este mişcată cu mâna. La fel ca şi mouse-ul, are butoane pentru a executa diferite acţiuni.

trackball
Înapoi

Touchpad-ul este format dintr-o suprafaţă de lucru sensibilă la atingere, pe care utilizatorul poate deplasa degetul pentru a muta cursorul pe ecranul calculatorului. Dispozitivul este dotat cu două taste care corespund celor două butoane ale mouse-ului.


Înapoi

Scanerul este un dispozitiv de intrare prin care pot fi citite imaginile grafice. Imaginea pe care o citeşte scanerul este o suprafaţă formată din puncte. Fiecare punct este definit printr-un cod de culoare, obţinându-se versiunea digitală a imaginii. Scanerul este caracterizat de :

  • Rezoluţie. Reprezintă numărul de puncte pe inci pe care le poate citi scanerul.
  • Număr de culori. Reprezintă setul de culori care sunt codificate de scaner.
  • Viteza de scanare. Reprezintă viteza cu care un scaner citeşte şi prelucrează o imagine.

scanner
Înapoi

Creionul optic foloseşte o celulă fotoelectrică, prin care este semnalată calculatorului poziţia de pe ecran. Creionul este deplasat pe ecran în poziţia dorită şi se apasă un buton sau se apasă cu creionul pe ecran, pentru confirmarea alegerii.

light
Înapoi

Joystick-ul este un dispozitiv format dintr-o bază pe care sunt montate o manetă şi mai multe butoane de control. Prin acţionarea butoanelor de control se declanşează diferite evenimente pe ecran, iar prin mişcarea manetei în diferite direcţii, se deplasează un obiect pe ecran.

joy1 joy2
Înapoi

Camera web

web web2
Înapoi

Microfonul este singurul aparat electroacustic capabil să capteze oscilaţiile sonore naturale. Microfoanele captează semnalele produse în spaţiul înconjurător transformând oscilaţiile acustice (mecanice) în oscilaţii electrice, obţinându–se la bornele acestora semnale electrice de audiofrecvenţă.

mic1 mic2

 

Înapoi







Copyright © 2010 Competenţe Digitale